Terminsavslut för lunchrullen

De senaste åren har vi vid lunchtid haft Judo4all träning på fredagar. Detta år har det varit lite extra utmanande då majoriteten av passen körts digitalt på Zoom. Mot slutet av terminen fick vi dock äntligen möjlighet att träna fysiskt igen i underbara dojon i Djupån.

Idag hade vi terminsavslutning med gästtränare Camilla som bjöd på grymma rörlighetsövningar. Programmet kommer läggas upp till oss på hennes instagramkonto @prehabcamilla

Stort tack till alla som deltagit på lunchrullen under året! Givetvis slutar vi inte träna Judo utan IK Södra bjuder på massivt med träningsmöjligheter under resten av sommaren.

Vi ses i sommar och Lunchrullen är givetvis tillbaka till Höstterminen!
//Johan Hoflin

Grill- och träningsdag i Djupån

Efter regn kommer sol. Vädergudarna var med oss denna dag så att vi på allvar kunde inviga vår ute dojo med härlig judo och fys träning för den glada skara som samlade i Djupån idag 12 juni. Julia tog hand om kidzen i dojon. Först de små medan Johan tog en löprunda och värmde upp de större. Några vuxna körde MAQ och kopplade judotekniker till dessa rörelser och de yngre lekte masken, sumo och olika kull. Peter skötte grillen , Styrelsen hade möte och tränarna hade brainstorming om året som gått och det som komma skall. Sådär ja tänka vad man kan klämma in på en dag.

En dag att fira!

6 juni, Sveriges nationaldag, en självklarhet att fira den och inte bara den firades just idag. Äntligen kunde vi ha fysisk träning med våra darlingar igen så vad passade bäst än att träna judo med andra vänner från en massa andra länder som var med via zoom. Fira nationaldag, Anns födelsedag, några 40 åringar, bästa närvaro, högre bälten och brudparet – typ värsta bästa kinder ägg de lux. Vi fikade, tränade, mumsade lättare lunch, fikade igen, skålade och hade hur mysigt som helst denna nationaldag 6 juni 2021.
Tack alla fina judoka och alla duktiga ledare!

Schema 14 juni – 23 juni

Snart dags för sommarlov och den blomstertid nu kommer för alla barn och ungdomar. Men judoträningen tar aldrig lov; däremot stänger en del av våra träningslokaler, då är du välkommen till vår lokal i Skarpnäck fram till 23 juni och därefter till vår sommardojo i Djupån.
Vårterminens sista träningar innan sommarschemat:

  • Boo  och Torvalla sista gången 9 juni
  • Huddinge och Farsta sista gången 10 juni 
  • Skarpnäck sista gången 23 juni
  • Vuxna tränar redan nu i vår sommardojo (Djupån) tisdag 18.30, torsdag 19.00 och fredag 12.00 
  • Från den 14 juni öppnar vi även upp måndag och onsdag 18.30 med judo4alla i Djupån, det vill säga från 5-99 år… på ett ungefär!

Här är sommarschemat fram till den 23 juni

image-39297
Klicka på schemat för att förstora

Sommarschema som PDF
Karta till Djupån

Digital a-judoträning söndagen den 9 maj

Idag hade IK Södra judo tillsammans med Svenska judoförbundet en digital träning för alla svenska klubbars a-judojudokas. IK Södras egen Tomas Rundqvist ledde träningen på ett briljant sätt och vi överraskades med besök av vice ordförande i europeiska judoförbundet och tidigare världsmästaren Jane Bridge och internationellt erkända a-judotränaren Tycho van der Werff. Jane och Tycho ledde också var sin del av träningen. Vi hade kompisar med från IKVM (Mölndal), Staffanstorp, Karlskrona, Frövi (Lindesberg), Landvetter, Kumla, Vallentuna och så klart ett helt gäng från bästa klubben IK Södra judo. Vi avslutade träningen med fika och samtal där alla fick komma till tals. Vilken träning! IK Södra judo fortsätter att göra skillnad för vårt a-judogäng.

Framgångar i Kroatien!

Vi har haft fina framgångar i helgen då European Open för seniorer arrangerades i Kroatien. På plats från klubben så fanns Kalle som aktiv -90 och Björn som domare. Kalle presterade sin hitintills bästa judo och tog sig fram till 3e omgången där dagens bronsmedaljör blev för svår men riktigt bra jobb av Kalle. Björn dömde på topp och fick inga tillrättavisningar blev uttagen till båda dagarnas finalpass där han även fick döma finalen damer -70. Med tanke på hur träning situationen ser ut för oss så är detta glädjande med dessa framgångarar i helgen och kvitto på att vi är på rätt väg så kom igen kör på bara!